Skyhills värdegrund
Hur kan vi hjälpa dig?
Den frågan ställer vi på Skyhill flera gånger om dagen. Det är med stor ödmjukhet som vi delar våra kunders utmaningar och glädje.
När jag och min kollega Pia ringer till våra kunder och frågar "vad kan vi hjälpa dig med?" vet vi aldrig vilken berättelse vi får ta del av och det gör jobbet både spännande och roligt!
Ibland är det en jätteglad person som köpt hus, vill bygga om eller till och behöver hjälp att ta fram ritningar och bygglovshandlingar.
Ibland behöver de hjälp med en besiktning. Ofta vill kunden veta när det är bäst att göra en besiktning, t.ex. innan man river badrummet, när det är rivet, när tätskiktet är på plats eller när det är helt klart.
I andra fall är man i slutfasen av en renovering (t.ex. en takläggning eller markarbete) och vill att en oberoende besiktningsman gör en slutbesiktning.
Den här årstiden utför vi många statusbesiktningar av tak, bland annat för kunder som ska installera solceller och vill veta om det är lämpligt att installera solceller eller om taket bör läggas om först.
Vi får ofta följa kunder under långa processer där det händer saker under projektets gång och ibland känns det som att vi ringer upp kompisar och frågar hur allt löper på. Det är inte ovanligt att vi på Skyhill säger till varandra "undrar hur det har gått?"
Häromdagen ringde en kund som vi hjälpt för mer än ett år sedan. Nu hade de köpt ett nytt hus, det var dags för en ny renovering och kunden visste vilken hjälp han behövde och ringde oss. "Kan jag få samma besiktningsman så blir jag jätteglad" sa han och det önskemålet kunde vi uppfylla.
Inte alltför sällan ringer en ordförande från en bostadsrättsförening och ber om hjälp.
Han eller hon har fått äran att vara ordförande och har i samma veva fått en tjock pärm med rutiner och underlag i knät där det finns ett dokument som heter "underhållsplan för fastigheten".
Underhållsplanen är ett viktigt dokument som beskriver vilket underhåll fastigheten behöver för att må bra under lång tid.
Vi gör ofta statusbesiktningar av balkonger, fasader och tak för att styrelsen ska få bra beslutsunderlag och kunna planera för underhåll framöver.
Det förekommer även att föreningar önskar omvandla en lokal i fastigheten till bostad - eller inreda en vind till bostad - och då behövs nya ritningar och bygglovshandlingar.
Det är som sagt många olika projekt, många olika problem och många olika kundbehov vilket gör jobbet roligt och komplext.
Då är det otroligt bra att vi har en tydlig värdegrund som vi lutar oss emot. Värdegrunden finns att läsa i sin helhet på hemsidan - här är några korta utdrag:
- Vi är ärliga mot varandra och kunden.
- Vi pratar direkt med varandra och inte om varandra, speciellt när vi är missnöjda med något.
- Vi är tydliga i vår kommunikation till våra kunder med målet att göra dem nöjda på lång sikt, även om det innebär att göra någon missnöjd på kort sikt.
- Vi är tacksamma för våra kunder och för varandra.
- Vi är alltid vänliga mot alla våra medmänniskor.
- Vi är ödmjuka och erkänner när vi har fel. Det är okej att göra fel, så länge vi lär oss av våra misstag.
Och det kan inte nog betonas - vi är väldigt tacksamma för alla våra kunder; små som stora!