Skyhills blogg
2025-02-26

Rollen som Bas-P

Linnea Herrala
Linnea Herrala
Rollen som Bas-P

1 januari 2025 införde Arbetsmiljöverket en ny regelstruktur och antalet AFS:ar (arbetsmiljöverkets föreskrifter), 67 st, har gåtts igenom och sorterats in i 15 nya AFS:ar. De nya AFS:arna är innehållsmässigt i stort sett desamma, men det finns ett viktigt undantag och det är en ny AFS som riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.
AFS:en är 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter och där finns nya bestämmelser och krav som förtydligar ansvar och uppgifter i framför allt de tidiga skedena av byggprocessen.

Bas-P (byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering) har ett utpekat ansvar med ett antal viktiga uppgifter i sin roll under planering – och projekteringsskedet. Enligt AFS 2023:3 har byggherren skyldighet att utse en Bas-P för att säkerställa att arbetsmiljöaspekterna beaktas redan från projektets start.

En viktig uppgift Bas-P har är bl.a. att samordna de olika projektörerna, dvs arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar vid planering- och projektering. Syftet med samordningen är att de olika projektörerna ska ta hänsyn till varandras lösningar för att minska risken att det uppstår arbetsmiljörisker under byggskedet eller bruksskedet p.g.a. planeringen och projekteringen. Bas-P ska säkerställa att projektörerna har rutiner för att förebygga arbetsmiljörisker under byggskedet samt följa upp att de aktivt arbetar med att minimera dessa risker. Det kräver att Bas-P deltar i att planera och leda projekteringen.

En annan del av samordningen, och något Bas-P ansvarar för, är tidsplanering. Det kan innebära att samordna projektörernas arbete så att olika delar av byggprojektet, inklusive konstruktioner och installationer, genomförs på ett sätt som förhindrar att de sammanfaller i tid och rum under byggskedet, vilket annars skulle kunna medföra risk för ohälsa eller olycksfall. Bas-P bör lägga särskild vikt vid planering av arbetsmoment som ska utföras på kort tid.

Bas-P har även ansvaret att upprätta en arbetsmiljöplan. När ska då en arbetsmiljöplan upprättas?
En arbetsmiljöplan ska upprättas så snart Bas-P har blivit utsedd och planeringen och projekteringen har startat. Bas-P ska kunna uppvisa en arbetsmiljöplan som är påbörjad fram till att arbetsmiljöplanen överlämnas till Bas-U. Bas-P ansvarar även för att lämna över arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt till Bas-U innan bygg- eller anläggningsarbetet startar.

Enligt AFS 2023:3 har Bas-P en omfattande roll och det är mycket att samordna, följa upp och kontrollera. Bas-P ska även informera byggherren om projektörerna inte följer anvisningarna som Bas-P ger avseende sådant som har betydelse för arbetsmiljön i bygg-eller bruksskedet.

Bas-P har en avgörande roll i byggprojekt genom att säkerställa att arbetsmiljö och säkerhet integreras från projektets start. Genom att arbeta proaktivt med riskbedömning, samordning och dokumentation bidrar Bas-P till en tryggare och effektivare byggprocess.

Allt gott! 


Linnea Herrala
Projektledare & Byggledare

No items found.
Föregående inlägg
Inget föregående inlägg
Nästa inlägg
Inget nästa inlägg