Garantibesiktning åt bostadsrättsförening
Vad är en garantibesiktning? När utförs den? Vem ska kallas till den? Vilka fel kan man ta upp?
Var finns alla dokument?
Jag tror många känner igen sig; man har köpt ett nybyggt drömboende och fått flytta in i sin lägenhet eller sitt hus.
Gräsmattor rullas ut, det grillas för fullt och grannarna bekantar sig med varandra. I bakgrunden finns en styrelse som i själva verket inte består av de som bor i området.
Ibland består styrelsen av personer från fastighetsutvecklaren under det första året. Sedan kommer dagen då några av de boende, dvs. några av föreningens medlemmar, ska väljas in i styrelsen.
En styrelse (som i de flesta fall består av ”vanliga människor”) tillsätts och nu förväntas de ha god kännedom om ekonomi, byggnadsteknisk kunskap, kunna läsa entreprenadkontrakt och förstå vilka garantier som gäller.
Det är fullt förståeligt att det kan bli lite problematiskt att hålla isär begreppen och reda ut vad som gäller.
Jag talar nästan dagligen med föreningar som står inför sin första garantibesiktning, den som i dagligt tal brukar kallas tvåårsbesiktning.
Att påtala fel under garantitiden är oerhört viktigt; om man missar att göra det kan det bli stora kostnader som föreningen – eller dess medlemmar – får stå för.
Vi är lite jobbiga då vi frågar efter entreprenadkontrakt, ritningar, när entreprenaden godkändes, besiktningsutlåtanden och garantitider, men alla denna information är viktig att känna till.
Många tror t.ex. att garantin räknas från datumet man tillträder sitt boende, men det är ytterst sällan det stämmer. Garantin räknas från när entreprenaden blev godkänd.
För att komplicera det ytterligare kan ett område som t.ex. byggts i etapper ha olika garantitid, samma garantitid (trots att det kan skilja år mellan etapperna) eller jämkad garantitid.
Hur vet man vad som gäller? Allt detta regleras i kontrakt, skriftliga avtal eller överenskommelser.
Det är lätt att gå vilse bland alla handlingar. Med en stor portion tålamod går det i regel att hitta det som vi efterfrågar.
Många känner sig uppgivna, men vi på Skyhill tycker den här typen av frågor är roliga att ta tag i.
Visst är det krångligt och byråkratiskt, men det är en riktig energikick när vi får hjälpa till att reda ut detaljerna.
Med andra ord; tveka inte att höra av er om det är dags för garantibesiktning! Tillsammans reder vi ut begreppen!
Trevlig helg!
Pia Klarke
Kundansvarig