Kvalitetssäkring och projektuppföljning
Vi håller den högsta kvalitén vi kan på allt vi gör och jobbar mycket med kvalitetssäkring, uppföljning och kunskapsåterföring i våra projekt.
När vi växer och blir fler är det viktigare än någonsin att vi följer upp våra processer och rutiner för att behålla kvaliteten vi värnar om.
Det gör vi bland annat genom att kontinuerligt granska varandras arbeten, vilket snabbt blir väldigt naturligt, även för den som inte är van att jobba på det sättet.
Vid våra besiktningar ingår intern kvalitetskontroll, vilket är viktigt då kunden betalar för ett korrekt besiktningsutlåtande. Den kontrollen är väldigt uppskattad hos kunderna.
Vi kvalitetsgranskar även varandra i andra projekt, även de interna. I början kan det kännas både otäckt och konstigt att en kollega kvalitetssäkrar ens arbete, men när det görs med värme och fokus ligger på förbättring - inte kritik - så blir det en trygghet i stället för något obehagligt.
Det handlar inte bara om att hitta fel. Vi diskuterar ofta hur vi t.ex. kan formulera oss på ett bättre sätt för att vårt budskap (i t.ex. ett besiktningsutlåtande, en offert eller en projektbeskrivning) ska bli ännu tydligare för den som ska läsa det.
Att ge varandra feedback sker konstant. Det blir därför naturligt att ställa frågan ”har jag tänkt rätt här” då man vet att svaret man får är ärligt.
Att få feedback om något blivit fel tas inte som kritik utan som ett sätt att slippa göra om samma misstag. Här skiljer vi på sak och person vilket är viktigt.
Alla kan göra misstag, glömma eller missförstå. När man får feedback tas det emot som ett sätt att göra något bättre framåt, inte som personlig kritik.
Om en kollega ser att jag t.ex. missat någon information i vår dokumentation så får jag veta det och kan rätta till det direkt. Det blir ingen friktion av det, utan ger mig möjlighet att lägga in en påminnelse till mig själv för att inte missa nästa gång - eller be om hjälp att få ordning på en rutin så att det inte missas framöver.
Även feedback / utvärdering från våra kunder är viktigt. Den feedbacken gör att vi hela tiden lär oss, blir bättre och kan ändra arbetssätt om det behövs.
Att aldrig begå misstag är svårt, för att inte säga omöjligt, men det är hur misstag hanteras som är det viktiga. Om man ser till att revidera rutiner så är misstaget ett lärande.
Vi blir aldrig bättre än vårt senast uppdrag, kundmöte eller kurstillfälle, vilket gör att vi hela tiden jobbar med kvalitetssäkring.
Vi är också noga med att ge varandra uppmuntran och ”stjärnor i kanten”.
Varje vecka lyfts bra insatser upp och vi är noga med att uppmärksamma det som går bra och när någon gjort något extra bra, vilket händer ofta! Det bästa som finns är ju att kunna säga till en kollega ”det här blev ju jättebra!”
Att arbeta så frekvent med feedback och kvalitetssäkring gör att det sällan ligger irritation kvar och skvalpar i korridorerna. Finns det ett problem, så löser vi det direkt, med den som det berör. Det skjuts inte upp eller sopas under mattan. Det är ett sätt att värna om varandra och vilja sina kollegor väl. Vi vill att alla kollegor ska lyckas!
Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att inte behöva fundera på om någon är missnöjd eller om det ligger något och skaver. Jag behöver inte lägga energi på att undra, utan jag kan koncentrera mig på det som är viktigast – våra kunder!
Trevlig helg!
Nina Uddén
Kundansvarig